Zprávy E15 přinášejí zajímavý článek o nezájmu čtenářů o elektronické knihy.
Není to tak dlouho, co se veřejně spekulovalo o tom ne zda, ale kdy nahradí elektronické knihy ty tradiční. Jak se ovšem zdá, obliba ve fyzickém otáčení listů a svírání svazku v rukou neskončí v propadlišti dějin – zatímco u e-knih prodej výrazně upadá, u těch tradičních roste.
Tempo úpadku spojeného s prodejem e-knih je možná až překvapivě závratné – mezi lety 2011 do roku 2016 jde o 40 procent, zjistil Euromonitor International.
„Kdysi velmi slibný segment e-knih došel svého vrcholu v roce 2011. Úspěch byl krátkodobý a s příchodem tabletů začal spirálovitě padat,“ píše ve shrnutí Euromonitor.
Hlavní trend přitom udávají Spojené státy a Velká Británie. V USA poklesl prodej elektronických knih o 18,7 procent v prvních devíti měsících minulého roku (podle dat Association of American Publishers), v Británii to bylo 17 procent za celý rok (podle dat Publishers Association).
Obliba tradičních knih naopak roste. Jejich prodej za minulý rok v Británii vzrostl o 7 procent, u knih pro děti šlo dokonce o 16 procent. Podobný návyk byl zaznamenán i u amerických čtenářů, kteří zvedli prodeje tiskovin o 7,5 procenta a prodej vázaných titulů o 4,1 procenta.
„Tištěný formát je stále pro mnohé atraktivní. Vydavatelé zjišťují, že se do něj některé žánry hodí více než jiné a umí toho využít k navýšení prodejů,“ vysvětluje Phil Stokes, šéf mediální divize výzkumné společnosti PwC ve Velké Británii.
A dodává, že například knihy určené dětem byly vždy u čtenářů upřednostňovány v tištěné formě, která zůstává prioritní i pro knihy s recepty.
„V minulých několika letech byly výrazným trendem omalovánky – pokud darujete knihu, daleko více zapůsobí ta tradiční ve srovnání s darováním její digitální verze,“ myslí si Stokes.
Podle dat Pew Research Center loni četly dvě třetiny Američanů tištěnou knihu, do té elektronické nahlédla necelá třetina (65 a 28 procent). Čtvrtina populace nečetla minulý rok knihu v jakékoliv formě.
Tuzemský knižní trh loni zaznamenal v porovnání s rokem 2015 zhruba pětiprocentní nárůst, ještě větší byl u prodejů audioknih a e-knih.
Objem trhu s audioknihami se letos může blížit 100 milionům korun. Za jejich stahování lidé zaplatili přes 20 milionů, průměrná cena audioknihy je přibližně 269 korun. Jejich rozmach způsobila především možnost digitálního prodeje.
Ještě v roce 2011 byl v Česku digitální prodej blízko nule, v roce 2012 se přiblížil deseti procentům. Loni udělal čtvrtinu celkového objemu. Celkově se ročně prodá knih za přibližně sedm miliard korun, skoro čtvrtina po internetu.