Scénické čtení, tvůrčí motivace žáka ke čtenářství

Datum / čas
19. 10. 2024 - 20. 10. 2024
Celý den

Vzdělávací program je akreditován Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy

Určeno pro učitele ZŠ, SŠ, LDO ZUŠ, knihovníky, autory a další zájemce, kteří se věnují dětem.

Termín:
19. – 20. 10. 2024 (sobota 9 – 18:30, neděle 9 – 13)

Místo konání:
Centrum uměleckých aktivit, příspěvková organizace
Tomkova 139/22
Hradec Králové

Cena kurzu:
1 200,-Kč

Anotace:
V poslední době vzrůstá zájem o scénické čtení – v základních i uměleckých školách, v knihovnách, v divadlech, amatérských i profesionálních. Nahlas se veřejně čte při nejrůznějších příležitostech, jeho podob je mnoho, i se různě nazývá – veřejné čtení, listování (podle populárního profesionálního projektu Listování), autorské čtení (předčítají samotní autoři). Samozřejmě, tento zájem lze jen vítat a podporovat z mnoha důvodů, v prvé řadě jako poutavé setkání s knihou (i nečtenářů) a pro mnohé i možnost tvůrčí realizace. Čtení nahlas v podobě scénického čtení pak přivádí nejen děti ke knížkám, k vlastní interpretaci. Tento seminář nabídne zájemcům (učitelům ZŠ, SŠ, ZUŠ, knihovníkům, autorům a dal.) pomoc při přípravě pořadů scénického čtení.

Obsah:
Co je scénické čtení, jeho specifika, jeho podoby, výrazové prostředky a cíle.
Účastníci si mohou přinést vybrané knížky, náměty, rozpracované scénáře ke
konzultaci a společnému řešení otázek ke scénickému čtení:
– hledání úryvků, jejich rozbor, úprava a tvorba scénáře.
– otázka zdivadelnění některých částí – kdy jen číst, kdy hrát?
– vytipování výrazových prostředků:
mluvních – využití recitačních, hereckých a vyprávěcích prostředků…mimoslovních –
úprava prostoru-scény, kostým, rekvizita, loutky, světlo, použití scénické hudby,
zvuků, předělů, podkresu…